6 Şubat 2023’te meydana gelen büyük depremin üzerinden 2,5 yıl geçmesine rağmen, Mersin’de ve Türkiye genelinde yıkılan okulların yerine yenilerinin yapılmaması tepkilere yol açarken CHP Mersin Milletvekili Talat Dinçer, CHP Mersin Milletvekili Talat Dinçer, konuyu TBMM’ye taşıdı.
CHP Mersin Milletvekili Talat Dinçer, TBMM’ye sunduğu soru önergesi ve meclis araştırma önergesi ile konuyu gündeme taşıdı. Dinçer, “Çocuklarımız hâlâ konteynerlerde eğitim görüyor, iktidar ise sessiz. Bu sadece bir idari zaaf değil, açık bir anayasal görev ihlalidir.” dedi.
Mersin’de 138 okuldan yalnızca 65’i tamamlandı
Deprem sonrası Mersin’de depreme dayanıksız olduğu gerekçesiyle toplam 114 okul yıkılma kararı alındı. Milli Eğitim Bakanlığı bu okulların yerine 138 yeni okul yapılacağını açıklasa da, şu ana kadar yalnızca 65 okul tamamlanabildi. Kalan 73 okulun inşaatı ise hâlâ devam ediyor.
Türkiye genelinde tablo daha vahim
Dinçer’in önergesine göre sorun yalnızca Mersin’le sınırlı değil. Deprem bölgesindeki 11 ilde toplamda 12 bin 119 derslik yıkıldı. Milli Eğitim Bakanlığı, bunun yerine 22 bin 39 yeni derslik yapılacağını duyurdu. Ancak bugüne kadar yalnızca 3 bin 100 derslik tamamlandı.
“Bu rakamlar, yapılanın yapılması gerekenin yanında ne kadar yetersiz kaldığını açıkça gösteriyor” diyen Dinçer, öğrencilerin büyük bir kısmının 2025-2026 eğitim öğretim yılına da belirsizlik içinde gireceğini vurguladı.
“Çocuklarımızın geleceği konteynerlere sığdırılamaz”
Dinçer, “Milli Eğitim Bakanlığı bu süreçte şeffaf ve hesap verebilir bir tutum sergilememiştir. Okulların yıkılması kolay oldu, ama yapılması bir türlü gerçekleşmiyor. Kaynak mı yok, irade mi yok? Çocuklarımızın geleceği konteynerlere, vaatlere sığdırılamaz.”
Dinçer, Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in yanıtlaması istemiyle şu soruları yöneltti:
-
Mersin’de yıkılan 95 okuldan neden sadece 40’ı yeniden yapıldı?
-
Türkiye genelinde yıkılan 12 binden fazla derslik için neden yalnızca 3.100 derslik tamamlandı?
-
Okul inşaatları neden hâlâ temel aşamasında?
-
Çocuklar neden hâlâ geçici yapılarda eğitim görüyor?
-
İhaleler yapıldı mı, yapıldıysa hangi firmalara verildi, teslim tarihi nedir?
-
2025-2026 eğitim yılına kadar bu okullar yetişecek mi, yoksa yine ertelenecek mi?
Meclis araştırması talebi
Dinçer, “2025-2026 eğitim öğretim yılına çok az bir süre kalmışken binlerce öğrencinin nerede, hangi koşullarda eğitim alacağı belirsizdir. Öğrenciler konteyner sınıflarda, kalabalık geçici okullarda ya da başka ilçelere taşınarak eğitim görmeye çalışmakta; öğretmenler plansızlık ve yetersizlik içinde görev yapmaktadır. Bu, sadece bir ihmal değil; aynı zamanda bir anayasal görev ihmali, açık bir kamu sorumluluğudur .Anayasa'nın 42. maddesi her vatandaşın eğitim hakkını güvence altına alırken, 98. maddesi ise Meclis’in yürütmeyi denetleme görevini açıkça ifade eder. Ancak bugüne kadar bu konuyla ilgili kamuoyunu tatmin edecek ne bir açıklama ne de bir çözüm ortaya konmuştur.” İfadelerini kullanarak Anayasanın98.Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü’nün 104 ve 105. Maddeleri gereğince Meclis Araştırma Komisyonu kurulmasını talep etti.
|