İhracat hacminde en güçlü ivmelenmeyi Cezayir, Belçika ve Filistin’de Yakalayan Akdeniz Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (AHBİB) Yönetim Kurulu Başkanı Veysel Memiş, mayıs ayında 142,3 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiklerini söyledi.
Akdeniz Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (AHBİB) Yönetim Kurulu Başkanı Veysel Memiş, mayıs ayında 142,3 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiklerini açıkladı. İhracat performansının dalgalı, dönüşüme açık ama aynı zamanda potansiyel barındıran bir tablo yansıttığını vurgulayan AHBİB Başkanı Veysel Memiş, küresel ticaretin sarsıntılı döneminde pazarlama ve lojistik altyapılarının dijitalleşmesi ile tüketici trendlerine göre yapılanmanın ihracatı sürdürülebilir kılacak anahtar adımlar olduğunu söyledi.
MARKA, DİJİTALLEŞME VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK, YENİ NESİL TARIMIN ŞİFRELERİ
Stratejik planlama, inovasyon odaklı üretim ve dış pazarlarda güçlü bir marka konumlandırması ile sektörün nitelikli bir sıçrama yaratmasının mümkün olduğunu belirten Başkan Veysel Memiş, “Türk hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektöründe büyümenin temel kaldıraçlarının markalaşma ve katma değerli ürün geliştirme olduğuna inanıyoruz. Bunun yanında pazar çeşitlendirilmesi faaliyetlerinin de kırılgan pazarlara bağımlılığı azaltarak risk yönetimini güçlendireceğini düşünüyoruz. Pastacılık ürünleri başta olmak üzere niş ürünlerde yeni nesil tüketicilere ulaşmak açısından dijital ihracat altyapıları ve e-ticaret kanallarının hayati önem taşıdığı bilinciyle bu alanlarda yatırımların hızlandırılması gerektiğine inanıyoruz. Sürdürülebilir tarım ve izlenebilir tedarik zinciri uygulamalarının da özellikle Avrupa pazarlarına erişimde bizlere rekabet avantajı sağlayacağı, bu konularda da sektör paydaşlarının iş birliği içinde çalışmalar yürütmesinin büyük önem taşıdığı kanaatindeyiz. AHBİB olarak bu alanlarda kamu başta olmak üzere tüm paydaşlarımız ile birlikte gerekli adımları atmanın gayretini gösteriyoruz.” dedi.
“MAYISTA EN ÇOK PASTACILIK ÜRÜNLERİ, BAKLİYAT VE BİTKİSEL YAĞLAR İHRAÇ ETTİK”
Mayıs ayında sektörün, AHBİB sorumluluk bölgesinde 172 bin 446 ton ürünü değere dönüştürdüğünü dile getiren Başkan Veysel Memiş, “Yılın beşinci ayında en çok ihracat yaptığımız ürün grupları listesinde pastacılık ürünleri, bakliyat ve bitkisel yağlar ilk üç sırada yer aldı. Pastacılık ürünlerinde 29,9 milyon dolar, bakliyatta 28,1 milyon dolar ve bitkisel yağlarda 19,8 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Söz konusu dönemde bölge ihracatımızda en önemli ürün kırmızı mercimek oldu. 17,4 milyon dolar değere ulaştığımız kırmızı mercimek, bölge sektör ihracatımızın yüzde 12’sini oluşturdu.” diye konuştu.
“CEZAYİR, BELÇİKA VE FİLİSTİN’DE İHRACAT HACMİNDE REKOR ARTIŞLAR SAĞLADIK”
AHBİB’in mayıs ayı ihracatını ülkelere göre değerlendiren Başkan Veysel Memiş, en önemli pazarların Orta Doğu, Afrika, Avrupa Birliği ve Amerika ülkeleri olduğunu, toplam 122 ülkenin 67’sinde ihracat hacminde artış kaydettiklerini belirtti. Başkan Veysel Memiş, şunları söyledi: “Mayıs ayında en fazla ihracat yaptığımız ülkeler listesinde Irak, İran ve Suriye, ilk üçte yer aldı. Irak’a 17,2 milyon dolar, İran’a 13,8 milyon dolar ve Suriye’ye 10,6 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Söz konusu dönemde ihracat hacminde anlamlı artışlar yakaladığımız pazarlar arasında Cezayir, Belçika ve Filistin dikkat çekti. Cezayir pazarında yüzde 1.298 artışla 6,4 milyon dolar, Belçika pazarında yüzde 961 artışla 2,9 milyon dolar ve Filistin pazarında yüzde 580 artışla 3,2 milyon dolar değere ulaştık. Mayıs ayında anlamlı artışlar kaydettiğimiz diğer pazarlar; Senegal, Seyşel Adaları, Cibuti, Singapur, Özbekistan, Slovenya ve Bahreyn oldu.”
Başkan Veysel Memiş, 2025 yılının Ocak-Mayıs döneminde AHBİB’in ihracat performansının 738,4 milyon dolar düzeyine ulaştığını sözlerine ekledi.
|